علیرضا ارژنگی

باگذشت ۲۱ سال ازآغاز عملیات پمپاژ دشت فتحعلی، این پروژه همچنان با دور کند در حال اجرا است

پمپاژ دشت فتحعلی واقع در شهرستان مرزی پارس آباد مغان که حدود ۵۰۰۰ هکتار از اراضی حاصل خیز دیم منطقه مغان را با روش های سیستم های نوین و روز دنیا آبیاری می کند از سال ۱۳۷۴(۲۱ ) سال پیش در دولت سازندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع شده است.

۲۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس آباد نیوز، علی رضا ارژنگی روزنامه نگار شهرستان در یادداشت تحلیلی مسائل روز منطقه نوشت: پمپاژ دشت فتحعلی واقع در شهرستان مرزی پارس آباد مغان که حدود ۵۰۰۰ هکتار از اراضی حاصل خیز دیم منطقه مغان را با روش های سیستم های نوین و روز دنیا آبیاری می کند از سال ۱۳۷۴(۲۱ ) سال پیش در دولت سازندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع شده است.

متاسفانه تا کنون این پروژه مهم و بنظر من استراتژیکی علیرغم سرمایه گذاریهای کلان توسط وزارت جهاد کشاورزی معطل مانده و اقدامات انجام شده در طول این سالهای طولانی خیلی کند و لاک پشتی پیش میرود.و برخی ازلوله ها و تجهیزات آن در حال فرسوده شدن قرارگرفته است .

ضروری است مسوولان و دلسوزان به نظام و انقلاب شهرستانی، استانی و کشوری بویژه دکتر مجید خدابخش استاندار توانمند اردبیل در دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی این پروژه حیاتی را باقدرت و توان بیشتری ادامه دهند و کشت و زرع ، انواع محصولات کشاورزی در آن انجام گیرد و در صورت اتمام میلیاردها تومان در آمد عاید کشور و استان همچنین در اشتغالزایی جوانان این استان در حال  توسعه و در این خطه مرزی در عمران و آبادانی نقش آفرینی کند.

لازم به ذکر است این پروژه مهم به لحاظ قرار گرفتن در دو طرف جاده ترانزیتی اردبیل – تبریز و تردد روزانه صدها دستگاه خودرو های سبک و سنگین و مسافران داخلی و حتی خارجی به مناطق مختلف استان اردبیل و در نهایت به کشور این سوال در بین مردم ایجاد شده است ، چرا چنین پروژه ای به این مهمی و با اهمیت بصورت کاملاً «کند» در حال اجراست.

شهرستان مرزی پارس آباد مغان دومین شهرستان پر جمعیت استان یکی ازمناطق مهم قطب کشاورزی و دامی کشور محسوب و در مجاورت کشور جمهوری آذربایجان و در استان اردبیل واقع است.
مهندس علی رضا ارژنگی روزنامه نگار و تحلیل گر