هنرمندی که همزمان با دو دست وارونه خوشنویسی می کند

هنرمندی که همزمان با دو دست وارونه خوشنویسی می کند

هنرمند با استعداد و خوش ذوق پارس آبادی با تمرین و تکرار، با استفاده از هر دو دست خود به طور همزمان وارونه خطاطی می کند.

گوشه گوشه شهر پر است از انسان‌های خوش‌ذوق و خوش‌قریحه‌ای که هریک به اندازه ده‌ها کتاب حرف برای گفتن و نوشتن دارند.

استعدادهایی که با وجود تمامی مهارت‌های کم‌نظیرشان نیازمند بیشتر دیده شدن و بیشتر شنیده شدن هستند.

عابدین مستانه یکی از این هنرمندان خوش‌نام پارس‌آبادی است که در شمالی‌ترین نقطه استان اردبیل هنرهایی خلق می‌کند که نظیر آن را نه تنها در کشور بلکه در کل جهان شاید نتوان یافت.

این هنرمند با استعداد با دو دست به طور همزمان و به صورت وارونه در جهات مختلف  خطاطی می‌کند و در شهرستان پارس‌آباد به هنرمند وارونه‌نویس شهرت دارد.

 این هنرمند ۳۴ ساله در خصوص هنر خود اظهار کرد: از  سال ۱۳۸۰ بدون حضور در کلاس  و با مطالعه، پشتکار، تمرین و تکرار خودم موفق به یادگیری هنر خوشنویسی شدم.

وی  افزود: در مقاطع ابتدایی  و با شروع مدارس، معلمان فهرست اسامی دانش‌آموزان را به من می سپردند که در دفتر نمره ثبت کنم.

مستانه کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی است؛ وی با یک دست متنی را به فارسی و انگلیسی و عربی نوشته و با دست دیگر همان جمله را به سرعت و به شکل منحصر به فردی در زوایای ۳۶۰ درجه  وارونه می‌نویسد.

این مدرس خوش‌نویسی با خودکار در خصوص کار خود تصریح کرد: همه می‌توانند با کشف استعدادها و پی بردن به توانایی‌های درونی خود از نظر سایرین فرد شگفت‌انگیزی باشند؛ جرقه وارونه‌نویسی از آنجا به ذهنم خطور کرد که در یکی از پوسترهای تبلیغاتی عنوان مغازه‌ای را  برای جلب توجه بیشتر مردم به صورت وارونه نوشته بودند و سبب شد بر این قضیه متمرکز شودم.

مستانه ادامه داد: در زمان دانشگاه و برای ترجمه جملات انگلیسی به فارسی و بالعکس زیر همان متن کلمات  را برعکس می‌نوشتم که همین باعث شد بیشتر به فکر ابداع وارونه‌نویسی باشم.

وی در خصوص نمایشگاه آثار خود گفت: اولین نمایشگاه‌ام با عنوان خط آینه‌ای در سال ۹۵ با بیش از ۳۰ اثر وارونه‌نویسی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارس‌آباد و با حمایت ادارات مختلف در نگارخانه سینمای انقلاب این شهرستان برپا شد.

مستانه با اشاره به اینکه هدف از وارونه خطاطی کردن ماندگاری هنر خوشنویسی و ابتکار روش جدید در این هنر است، تأکید کرد: انسان با پشتکار، تمرین و تکرار زیاد و توکل به خدای سبحان می‌تواند همه کارهای غیرممکن را ممکن کند.

وی اشعار شاعران ایرانی و احادیث ائمه اطهار را خطاطی کرده و در سفر به همراه کاروان راهیان نور به مناطق جنگی و جنوب کشور با اهدای هنر خود در قالب نستعلیق و شکسته نستعلیق  هنر خود را معرفی کرده و به نمایش گذاشته است.

هنر خوشنویسی از جمله هنرهایی است که هنرمند  با کمک دست و با داشتن قلب صاف و زلال و نزدیکی به خدای تبارک و تعالی احساس درونی خود را روی کاغذ می‌آورد؛ از سویی، محققان می‌گویند: کسانی که از هر دو نیمکره مغز خود همزمان استفاده می‌کنند ازتوانایی مغز و حافظه‌ای قوی برخوردارند.

********************************************
منبع: خبرگزاری فارس / گزارش از: بابک آدیگوزلی
********************************************