دیدار مهم اشتون و ظریف دوشنبه در بروکسل

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد: اشتون و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه هفته آینده در بروکسل دیدار خواهند کرد.

مایا کوسیانچیک یک سخنگوی کاترین اشتون روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: من تأیید می‌کنم که خانم اشتون روز اول سپتامبر یعنی دوشنبه هفته آینده در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران با وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واقع گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان که هم‌اکنون در حال انجام مذاکرات با ایران هستند را هدایت می‌کند. این کشورها در نوامبر سال گذشته به توافقی اولیه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور دست یافتند. آنها پس از گذشت شش ماه از این توافق و پس از آن‌که نتوانستند به راه‌حل نهایی برسند این مذاکرات را چهار ماه دیگر یعنی تا ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۴ تمدید کردند.

سخنگوی اشتون همچنین گفت: دیدار هفته آینده اشتون و محمد جواد ظریف دیداری مهم برای آماده شدن به منظور دور بعدی مذاکرات محسوب می‌شود.

همچنین روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار خبر دیدار هفته آینده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در بروکسل نوشت: دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در اواسط سپتامبر و همزمان با برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: آمریکا و غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. از این‌ رو در این مذاکرات به دنبال محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور هستند. در آخرین دور از این مذاکرات که به تمدید توافق اولیه ژنو منجر شد ایران پذیرفت تا در ازای کاهش بخش دیگری از تحریم‌های آمریکا اقدامات دیگری را برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به کار گیرد.