مراسم شبیه خوانی در روز عاشورا:

شبیه خوانی آئین چند صد ساله و ماندگار شهرستان پارس آباد در تعزیه/ بیان وقایع دشت نینوا به زبان هنر

از جمله آئینهای کهن و ماندگار عزاداری در شهرستان پارس آباد و روستاهای اطراف، شبیه خوانی است که همزمان با عاشورای حسینی توسط گروههای کثیری از عاشقان اهل بیت (ع) در نقاط مختلف این شهرستان  بویژه در مرکز شهرستان و روستاهای حاشیه آن برپا می شود تا فجایع خونبار دشت کربلا را برای دلسوختگان آن حضرت ترسیم ‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس آباد نیوز،همزمان با عاشورای حسینی، عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) در نقاط مختلف شهرستان پارس آبادو روستاهای اطراف با برپایی آیین‌های سنتی و هنری شبیه‌خوانی، واقعه دشت نینوا را ترسیم می کنند.

آیین چند صد ساله “شبیه خوانی” روز عاشورا که با تصویرسازی واقعه دشت نینوا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش اجرا می شود، علاوه بر تجلی عشق و شور حسینی، عاملی برای ماندگاری و نقل سینه به سینه عاشورا در تاریخ بوده است.

تعزیه یا شبیه‌خوانى در اصل نمایشى است برپایه قصه‌ها و روایات مربوط به زندگى و مصائب خاندان پیامبر اسلام و به خصوص وقایع ماه محرم سال ۶۱ هجرى در کربلا براى امام حسین (ع) و خاندانش که از گذشته تاکنون سینه به سینه نقل شده و همچنان زنده و پویا اجرا می شود.

شبیه خوانان در این آیین احوالات و وقایع مربوط به هر کدام از شخصیت های برجسته واقعه کربلا از جمله حضرت امام حسین (ع)، حضرت امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س )، حضرت قاسم، حضرت ابوالفضل، حضرت رقیه، حضرت علی اصغر، حضرت علی اکبر و حر ابن یزید ریاحی و نیز شخصیت سپاهیان یزید از جمله شمر، ابن زیاد و عمر سعد را  با دیالوگهایی خاصی که از سالهای گذشته به یادگار مانده است، اجرا می کنند.

اما نکته مهم این است که مطالب و تاریخ واقعه کربلا بطور دقیق در شبیه‌خوانیها مشاهده می‌شود و گروه اجرا معمولا حساسیت ویژه‌ای در مورد اینکه تعزیه اجرا شده حتما منطبق بر واقعیتهای حادثه کربلا باشد، به خرج می‌دهند

شبیه خوانی از جمله هنرهای نمایشی و تعزیه خوانی موسیقی بوده و بویژه ابزارهایی مانند طبل و شیپور نقش اساسی در ایجاد شور و هیجان در شبیه‌ خوانی دارد.

محل اجرای تعزیه نیز محلی به شکل دایره بوده که در بعضی مناطق به وسیله میله و طناب کشی و در بیشتر جاها نیز به وسیله عزاداران که به صورت دایراه گرد آمده اند، ایجاد می شود. در دو طرف میدان دو محل برای شبیه خوانان اصحاب امام و افراد یزید تدارک دیده می‌شود که شامل چادر صحرائی و تکایا است.

آیین شبیه خوانی و تعزیه با ورود امام حسین (ع) به میدان و شهادت وی و نیز آتش زدن خیمه های یاران حسین که حزن و اندوه را در عزاداران تشدید می کند، به پایان می رسد.

 

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۰۵۴۰۵

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۳۲۶۱۱

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۲۱۵۳۳

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۲۰۶۳۸

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۱۳۵۲۴

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۳۴۳۴۲

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۳۵۶۵۳

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۳۵۹۵۶

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۴۰۴۲۳

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۴۱۵۴۶

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۳۲۸۳۰

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۳۰۱۰۴

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۲۴۷۲۳

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۲۳۰۳۸

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۱۰۰۴۶

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۴۳۳۵۶

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۴۳۷۰۸

۲۰۱۶۱۰۱۲_۱۴۴۰۵۱

 

خبرنگار: اکبر میرزایی

انتهای پیام./