صرفا جهت استحضار مدیران شهری

انتخابات شورای اسلامی شهر پارس آباد در تمام ادوارها با استقبال مردم همراه بوده، اما سوال اینجاست! در انتخابات این شوراها تا چه اندازه به شعور و اندیشه و تفکرمان رجوع کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس آباد نیوز،انتخابات شورای اسلامی شهر پارس آباد در تمام ادوارها با استقبال مردم همراه بوده، اما سوال اینجاست! در انتخابات این شوراها تا چه اندازه به شعور و اندیشه و تفکرمان رجوع کرده ایم و انتخابمان تا چه میزان بر پایه های شایسته سالاری با معیارهای تخصص و تعهد و پاکدستی عجین بوده؟

البته پاسخ این سوال، از چهره شهر به وضوح نمایان است. این در حالیست که مردم پارس آباد از لحاظ سیاسی، اجتماعی در سطح بالایی هستند، متاسفانه برخی سنت ها و ارتباط های خویشاوندی و تعصبات طایفه ای، وسیله ای شده تا شایسته گزینی را کنار بزند و اندیشه را سر ببرد، بطوری که آنچه در شهر پارس آباد نمود ویژه تری می یابد، رفتار طایفه گرایی و خویشاوندگرایی در انتخابات است که در خروجی میزان رأی هایی که در سبد نامزدها ریخته می شود به خوبی قابل مشاهده است!

از احساسات مردم سوء استفاده کردن و استفاده ابزاری از روابط خویشاوندی با مردم در سنگین تر کردن سبدهای رای نامزدها به نحوی که مردم را در رودرواسی قرار داده و نتیجه آن هیچ دستاوردی برای شهرستان در راستای توسعه و پیشرفت در زمینه های ساختار شهری و مبلمان شهری و تغییر چهره شهر و زیبایی آن نداشته است، لذا جهت اینکه مساله را بازتر کنم، لازم دیدم برای تنویر افکار عمومی، مشکلات موجود در شهر را که در حیطه کاری اعضای شورای شهر و شهرداری می باشد به شرح ذیل بیان نمایم.

در ذکر مشکلات، بهتر است از ورودی شهر وارد شویم، هرچند معتقدیم نسبت به گذشته کارهای خوبی در زمان شهردار فعلی انجام گرفته است، اما هیچ وقت از نوع و نحوه اجرای آن راضی نیستیم، چرا که باید خیلی موشکافانه و بیشتر از اینها تلاش شود.

۱- ورودی های یک شهر تصویر برجسته ای از شهر را در ذهن بیننده ترسیم میکند، بطوری که نخستین فضای که مسافران با آن روبه رو می شوند ورودیهای یک شهر است، متاسفانه ورودی نازیبای شهر پارس آباد برای مسافران خوشایند نبوده و بدمنظره است، شهردارمحترم ضمن اینکه بطور مستقیم با ایجاد فضاهای سبز وچشم نواز در حاشیه شهر و رنگ آمیزیها و نصب نمادها و چراغهای مخصوص چه از لحاظ ایجاد روشنایی و یا استفاده از چراغهای تزئینی ،رنگ آمیزی جداول و گارد بلوک ها و رفع عواملی که موجب مدنظره شدن می گردد، بی شک، تصاویر زیبای در دید مسافران می توانندخلق کنند که مناسب با ویژگی های اقلیمی، فرهنگی، اکولوژیکی باشد. البته بطور غیر مستقیم نیز شهرداری می تواند با حمایت از مالکان اماکن مسکونی و تجاری و با ارائه تخفیفات ویژه در عوارض شهرداری، به نوعی ایجاد انگیزه نماید در زیبای نماهای ساختمان ها که در ورودی شهر قرار دارند.

۲- مکان نامناسب ترمینال مسافربری؛ ترمینال شهر در نقطه ای ازشهر قرار گرفته که باعث ایجاد ترافیک در شهر می گردد و عدم برخورداری از پارکینگ باعث شده افرادی که با وسائط نقلیه شخصی جهت تهیه بلیط و یا بدرقه مسافرانشان به این مکان مراجعه می کنند با بدرقه جرائم ماموران راهنمای و رانندگی راهی شوند و عدم برخورداری از سیروسهای بهداشتی مناسب ،نبود سالن انتظار و دیگر امکانات رفاهی و خدماتی ،نبود سکوهای ویژه اتوبوس ها ،بیانگر مشکلات ترمینال می باشد ،لذا اعضای شورای شهر بایستی تا الان تصمیمی کارشناسی در احداث ترمینال جدید، در مکان وسیع انجام می دادند، صد افسوس انجام نپذیرفته

۳- متمرکز بودن مطب های پزشکان، درمانگاه ها، داروخانه ها در یک خیابان کم عرض؛ همیشه باعث ایجاد ترافیک در مرکز شهر شده و بیماران اورژانسی که جهت مراجعه به پزشک، وارد این خیابان می شوند با مشکلات مواجه میگردند، اما در جهت حل این مشکل، اعضای شورای شهر می توانند در یک مکان مناسب با حمایت و تشویق سرمایه گذران و بخش خصوصی و مشارکت پزشگان ،یک شهرک سلامت ایجاد نمایند و حتی با فروش واحدهای تجاری در این شهرک و یا واگذاری بصورت استیجاری به پزشگان و دیگر اصناف مربوط به بهداشت و درمان، ضمن حل مساله ترافیک شهر ،برای شهرداری نیز در آمد زایی نمایند، باز باید عرض کنم اقدامی که قابل لمس باشد در این خصوص انجام نگرفته است.

۴- مکان نامناسب بازار میوه و تره بار؛ میدان تره بار در یک فضای محدود و کوچک، پاسخگوی کامیون های حامل تره بار نمی باشد و همجواری این بازار با منازل مسکونی و مشکلاتی که برای اهالی از لحاظ تردد کامیون ها و آلودگی ها و مشکلات بهداشتی ناشی از خرابی و فساد محصولات میوه و تره بار به وجود آورده، و می طلبد شهرداری در یک مکان مناسب برای احداث بازار میوه و تره بار اقدام لازم را به عمل آورد، اما همچنان این بازار در مکان نامناسب فعالیت دارد.

۵- نبود سرویس های بهداشتی در سطح شهر؛ شهری که مهمانپذیر مسافران داخلی و میزبان مسافران کشور همسایه آذربایجان در طول روز هستش، اما از نبود سرویس های بهداشتی مناسب در جهت رفاه حال مسافران رنج می برد که می طلبد شهرداری در این زمینه تدابیر خاصی اتخاذ کند.

۶- با توجه به اینکه در فصل تابستان، پارس آباد با گرمای شدید مواجه است و در این فصل میزبان مسافرانی که از اقصی نقاط کشور به این شهر مسافرت می کنند با نبود دستگاههای آب سرد کن در سطح شهر رو به رو شوند، این شهر، شهر ترک نشینان است و همه ایرانیان می دانند، ترکها عشق و علاقه ویژه ای به سقای کربلا حضرت ابوالفظل دارند، لذا زیبنده این شهر نیست که اهالی و مسافران را از امکاناتی همچون آب شرب گوارا دریغ کنیم.

۷- وضعیت خیابانها و محلات از لحاظ آسفالت کاری، بازسازی و رفع چاله چوله ها مورد قبول اهالی نمی باشد، البته در این زمینه ماههای اخیر اقدامات خوبی انجام شده، اما نباید فراموش کنیم شهر پارس آباد متشکل از صدها خیابان و چند صد کوچه می باشد، لذا نه به آن صورت برداشت های خوشبینانه کاذب داریم و نه انتقادهای غیر منصفانه مغرضانه داریم، چرا که چشم های تیزبین اهالی شهروندان تمامی عملکردهای مدیران شهری را رصد می کند و در کفه ترازوی سنجش عملکردها بخوبی و با رعایت عدالت، عملکردهای منفی و مثبت را از هم تشخیص می دهند.

۸- وجود متکدیان در سطح شهر؛ متاسفانه جولان متکدیان در سطح شهر تصویر نازیبایی در ذهن شهروندان ترسیم می نماید و در برخی مواقع نیز ایجاد مزاحمت می نمایند. و وظیفه شهرداری با در نظرگرفتن مسائل فرهنگی و اجتماعی، جمع آوری متکدیان از سطح شهر می باشد.

۹- نبود سایبان و نیمکت ها در ایستگاههای تاکسی و اتوبوس؛ چرا که آفتاب سوزان در فصل تابستان و بارش باران در هر فصلی ،ایجاب می کند تا درمحلهای مورد نیاز، نیمکتها مخصوص دارای سایبان نصب شود.

۱۰ – پراکندگی بعضی اصناف در سطح شهر؛ که نیاز به ساماندهی دارد، فعالیت بنگاههای خرید و فروش ضایعات نان، مواد پلاستیکی و از این قبیل چهره شهر را نازیبا کرده و ایجاد آلودگی و مشکلات بهداشتی نیز می کند و نیاز است از مناطق مسکونی به یک بخش مناسبی از شهر، بمانند مجتمع علافان انتقال یابد.

۱۱- تراکم دست فروشان در سطح شهر؛ که از لحاظ بروز ترافیک و ایجاد مشکلات در عبور و مرور عابرین پیاده و وسائط نقلیه برای شهروندان مشکل آفرین می باشد و در راستای ساماندهی دست فروشان باید یک مساله هم لحاظ شود، اینکه منبع درآمد دست فروشان از این راه می باشد و باید محلی برای این عزیزان زحمتکش که تک تکشان نان آوران خانواده هایشان هستند، درطرح ساماندهی از طرف شهرداری مد نظر قرار گیرد.

۱۲- آبگرفتگی معابر؛ این آبگرفتگی ها هم که در مواقع بارش باران در معابر ایجاد می شود معلول چند علت است. اول اینکه زباله هایی که با بی مبالاتی در جوی آبها ر ریخته می شود و سبب گرفتگی دهانه پل ها و جوی ها می شود و دوم نوع زباله هایی است که در جوی ها ریخته می شود که عمدتا ظروف های پلاستیکی و قوطی های نوشابه ها هستند که امکان عبور آب را سد می کنند. البته نادرست آسفالت کردن معابر تا بلند ساختن لبه جداول نیز در این آبگرفتگی ها موثر است که باید با برنامه ریزی صحیح و اقدامات عمرانی و کارشناسی شده این نقایص و مشکلات برطرف شود.

۱۳- نحوه جمع آوری زباله ها؛ در جمع آوری زباله ها باید مسئولین خدمات شهری، طوری عمل نمایند تا زباله ها در زمان مناسب برداشته شود و ازانباشته شدن زباله ها و انتشار آلودگی و بوی بد زباله ها جلوگیری به عمل آید.

۱۴- در تغییر چهره شهر و زیبا کردن آن ،باید از هنرمندان نقاش و مجسمه ساز استفاده گردد و در میادین و بلوارها با ساخت نمادها و تندیس ها،جلوه ای خاص به شهر داده شود، اما متاسفانه در این مورد نیز نقایصی وجود دارد.

۱۵- ساخت آبنماها با فوران آبهای خوش رنگ و نصب چراغهای تزئینی در میادین شهر، فوق العاده در زیبایی شهر تاثیرگذار می باشد، البته در این مورد نیز کم کاری ها دیده می شود.

۱۶- همجواری پارک آراز و بازداشتگاه که هیچ سنخیتی با هم ندارند سوال بر انگیز است، منظور از احداث پارک، بدین دلیل می باشد تا فضای آرام بخش، توام با نشاط و تفریح برای شهروندان فراهم گردد، آیا همجواری چنین محلی با بازداشتکاه، از لحاظ فرهنگی ،اجتماعی و روانی صحیح می باشد؟ بی شک پاسخ منفی است. ورودی و خروجی بازداشتگاه که بازداشتیان به دلیل جرائم مختلف و در حالت دست بند به دست، چه تاثیری در ذهنیت خانواده و کودکانی که برای آرامش و نشاط به این محل رجوع می نمایند بوجود می آورد؟ برای اثبات این نظر، همان بس که استقبال اهالی از این پارک در پایبن ترین سطح ممکن می باشد.

در پایان باید عرض کنم مهمترین وظیفه شورای شهر، نظارت به عملکرد شهرداری، بررسی طرح های اجرایی در شهر ، تصویب طرح ها و لوایح و ارائه به نهادهای ذیربط و تشویق سرمایه گذاران، جهت سرامایه گذاری در زمینه های توسعه ای، تفریحی و خدماتی می باشد.

اما اعضای شورا در اجرای وظایفشان تا چه حد موفق بوده اند؟ بدون تردید مردم روشنفکر و بصیر پارس آباد به روشنی از آن آگاه و مطلع هستند. بنده نیز به عنوان یک شهروند دلسوز، انتقادها و پیشنهادهای خود را ارائه کردم و امیدوارم زین پس شاهد توسعه و پیشرفت شهرمان در تمام عرصه ها باشیم و با انتخاب مدیران شهری و با رعایت اصول شایسته گزینی در انتخابات پیش رو، سهم شهروندی را به درستی ادا کنیم و نزد وجدانمان آسوده باشیم.

سلیمان علیزاده

انتهای پیام/