آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت

ایت‌الله هاشمی رفسنجانی در گذشت. این یار دیرین امام و رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت حق را لبیک گفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس آباد نیوز،و به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که غروب روز یکشنبه در پی عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود دار فانی را وداع گفت.

حسین مرعشی از نزدیکان آیت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم این خبر را تأیید کرد و گفت متأسفانه تلاش پزشکان برای احیای مجدد آیت‌الله بی‌نتیجه ماند و ایشان به رحمت ایزدی پیوست.

آیت‌الله هاشمی  رفسنجانی در سال ۱۳۱۳ روستای بهرمان از توابع استان کرمان متولد شد. وی در ابتدای دهه چهل شمسی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و با مبارزان ضد حکومت پهلوی همراه شد. یار دیرین امام و انقلاب به‌دلیل مبارزات خود ضد حکومت ستمشاهی چندین بار دستگیر و زندانی شد اما از آرمان‌های خود بازنگشت و رهبر کبیر انقلاب را تنها نگذاشت. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا سرپرست وزارت کشور و سپس چند دوره رییس مجلس شورای اسلامی شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس  در دوره‌ای طولانی جانشینی فرماندهی کل قوا را به‌عهده داشت.

وی در سال ۱۳۶۸ با رأی مردم به‌عنوان  رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در سال ۱۳۷۲ نیز برای دور دوم به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا سال ۱۳۷۶ رئیس قوه مجریه بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال  ۱۳۷۶ با حکم رهبر انقلاب اسلامی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که این مسئولیت را تا پایان عمر به‌عهده داشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان به‌عنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه حضور داشت. وی همچنین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ ریاست مجلس خبرگان رهبری را به‌عهده داشت.

انتهای پیام/