مردم باید از حاکمیت و حکومت رضايتمند باشد

روحانی: مسئولان باور کنند حکومت از آن مردم است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی در جشن بیمه همگانی که صبح امروز در سالن اجلاس برگزار شد٬ گفت: یکی از روزهای بسیار مبارک برای دولت و برای ملت بزرگ ایران امروز است. آروزی دیرین نه مردم ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان که حتی بسیار هم پیشرفته هستند این است که روزی چتر بیمه سلامت بر سر همه مردم بدون استثناء سایه بیفکند.

 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه مسئولان باید باور کنند کشور و حکومت از آن مردم است و تمام مسئولان خادم مردم هستند مشروعت در جمهوری اسلامی از حدمت به مردم نشأت می‌گیرد. رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه از آغاز پیروزی انقلاب یکی از شعارهای انقلاب اسلامی، حمایت از مردم به ویژه مردمی که از لحاظ شرایط زندگی تحت فشار هستند بوده است٬ یادآور شد: کمک به آن‌ها به عنوان هدف انقلاب اعلام شده بود و در واقع شعار “تعاونوا علی البر” مربوط به نیکی و خوبی و کمک و رفاه است چراکه همه باید دست همدیگر را بگیرند. روحانی با تاکید براینکه بی‌تردید کشور هم با اراده و هم خواست مردم اداره می‌شود یاد آور شد: با دستان پرتوان مردم است که چرخ جامعه به حرکت در می‌آید. دولت‌ها اگر موفق باشند باید بتوانند از مردم نمایندگی کنند مردم ما باور دارند و انشاءالله همه مسئولان هم باور خواهند داشت که کشور و حکومت از آن مردم است و تمام مسئولان هم خادم مردم هستند و مشروعیت در جمهوری اسلامی از خدمت به مردم نشأت می‌گیرد.

روحانی: مسئولان باور کنند حکومت از آن مردم است

مردم باید از حاکمیت و حکومت رضامند باشد
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: اگر خدایی نکرده مسئولی در خدمت مردم تقصیری داشته باشد٬ مشروعیت کارش زیر سوال می‌رود. همه کار دولت خدمت به مردم است و مردم از حاکمیت و حکومت باید رضامند باشد. وی با بیان اینکه رضامندی مردم از چند اصل نشأت می‌گیرد٬ تصریح کرد: اولین اصل اجرای عدالت این است که مردم باید احساس کنند در پیشگاه قانون، ‌حاکمیت و خزانه دولت و اجرای امور حاکمیتی مساوی هستند. فرصت برابر برای مردم به مفهموم اجرای عدالت اجتماعی است؛ بیمه همگانی، سراسر عدالت است اما قطعا خود این موضوع بخشی از عدالت است. بیمه همگانی همه رضامندی جامعه نیست اما بخشی از رضامندی و اراده جامعه است.

رئیس جمهور اضافه کرد: دو مشکل است که خیلی رنج‌آور است یکی بیماری است و دیگری بیکاری است. این دو معضل، دو معضل اجتماعی هستند. درست است دومی مهم‌تر است و اگر دومی درست شود اولی را حل می‌کند اما موضوع بیماری از یک نظر از بیکاری مهم‌تر است چون بیکار سالم با استعداد ذاتی و مهارتش می‌تواند روی پای خود بایستد اما در بیماری گاهی رنج و درد طاقت‌فرسا است. وی افزود: کار پزشکی آنجایی که به مردم خدمت‌رسانی می‌شود٬ مقدس است؛ از آغازش که تحت پوشش بیمه قرار دادن است تا تخت بیمارستان و پایان درمان. البته این کار لذت‌بخشی است که وقتی یک نفر به بیمارستان وارد می‌شود کسانی هستند که تلاش می‌کنند و بیمارستان را سرپا نگه می‌دارند و آن نفر را که با درد وارد بیمارستان شده٬ با سلامتی و دنیایی امید به خانه برمی‌گردد که اگر اسمش را تولد دوباره بگذاریم٬ سخن به گزاف نگفته‌ایم.

روحانی با اشاره به برخی از مشکلات در گذشته تصریح کرد: گاهی بیماری به بیمارستان وارد می‌شد که با ورودش بیماری را هم فراموش می‌کرد چون اول به وی لیستی می‌دادند از دمپایی و ملافه تا نخ و سوزن اتاق عمل و دارو و سفارش برای اینکه به بخش‌های تشخیصی دیگر برود و ورودش به بیمارستان اول در به دری بود؛ تازه با همه این مسائل در پایان کار بیمارستان به او می‌گفت می‌دانی چقدر باید بدهی؟ گاهی بیماران هم به خود می‌گفتند عزرائیل ما را خلاص کند. دولت این شرایط را تهدید مردم می‌دانست که خارج از معیارهای اسلامی و انسانی است.

وی در ادامه صحبت‌های خویش به بیمارستان‌های دولتی کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: البته می‌دانم در کشورهای پیشرفته نیز مردم در صف‌های طولانی بیمارستان‌های دولتی هستند. در سفر امسالم برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل٬ بسیاری از سران کشور‌ها در آن‌ها برخی از سران کشورهای اروپایی هم بودند٬ از من سوال کردند که چطور در سامان‌دهی امر سلامت موفق شدید؟ کار بسیار بزرگی در کشور با تلاش کارگزاران نظام و ملت شروع شده و انجام می‌گیرد.