به برکت انقلاب اسلامی؛

دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در منابع آب مغان

 

دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران در شرکت آب منطقه ای اردبیل در شهرستان پارس آباد پیشرفتهای چشمگیری داشته است.

منصور قهرمانی مدیر منابع آب مغان در گفت و گو با پایگاه خبری پارس آباد نیوز، با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، اظهار کرد: قبل از انقلاب در دشت مغان احداث سد انحرافی میل و مغان توسط شرکت هیدروپروجکت شوروی سابق احداث گردیده بود و احداث شبکه تراس اول مغان با اجرای دو کانال A ، T قدیم جهت فاریاب ۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و اجرای کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی مغان بصورت خاکی اقدام شده بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شرکت آب منطقه ای شهرستان پارس آباد گفت: توسعه شبکه آبیاری و زهکشی مغان به ۷۲ هزار هکتار، پوشش بتنی کانال های درجه دو به طول ۳۵۸ کیلومتر، پوشش بتنی کانال اصلی با ظرفیت ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و به طول ۵۲ کیلومتر، احداث نیروگاه برق آبی مغان به میران ۱۳ مگاوات و احداث ایستگاههای پمپاژ به اراضی بالا دست شبکه مغان به تعداد ۸ دستگاه در شبکه مغان احداث گردیده است.

مدیر منابع آب مغان ادامه داد: اجرای پل های سواره رو بر روی کانال اصلی جهت رفاه حال کشاورزان و مردم به تعداد ۶ دستگاه با دهانه ۴۰ متری و ۲۰ دستگاه با دهانه کمتر از ۱۰ متر انجام شده است.

قهرمانی افزود: احداث جاده سرویس و بهسازی زهکش های شبکه مغان به طول ۴۱۸ کیلومتر در کل اراضی ۷۲ هزار هکتاری مغان انجام شده است.

وی اظهار داشت: اجرای پروژه های ساماندهی ارس در بازه های تپراق کندی، قره داغلو، مقصودلو، تازه کند، اوزون تپه و قوریچای به طول ۴۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال که این اقدام باعث جلوگیری از جدا شدن خاک اراضی جمهوری اسلامی از طریق رودخانه ارس که موجب تخریب جدی قرار گرفته بود در این ۴۵ کیلومتر مهار شده است.

مدیر منابع آب مغان با توجه به اینکه مهمترین و اساسی ترین کاری که در شبکه مغان انجام می شود پروژه پایاب سدخدافرین می باشد، عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی مطالعه تکمیلی و بررسی مجدد مربوط به طرح سد و شبکه آبیاری خدافرین در سطح ۶۲ هزار هکتار انجام شده است.

قهرمانی ادامه داد: احداث کانال اصلی خدافرین به طول ۹۰ کیلومتر، احداث شبکه اصلی آبیاری ناحیه عمرانی دوم، سوم و چهارم خدافرین در سطح ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار، احداث ایستگاههای پمپاژ از کانال اصلی خدافرین به تعداد ۴۵ دستگاه، برق رسانی به ایستگاههای پمپاژ سنترپیوتهای آبیاری در نواحی عمرانی چهارگانه خدافرین، احداث پمپاژ پنج متر مکعبی برای تامین آب پروژه های در دست اجرای خدافرین، احداث شبکه آبیاری و ایستگاه پمپاژ مزرعه نمونه در سطح ۲۲ هکتار و احداث ساختمانهای اداری، مسکونی و بهره برداری در شهرستان پارس آباد به برکت انقلاب اسلامی در شرکت منابع آب مغان اقدام و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی در خصوص اقدامات در دست اجرا عنوان کرد: ادامه اجرای طرح شبکه آبیاری و زهکشی طرح خدافرین در نواحی عمرانی سوم و چهارم، اصلاح و بازسازی شبکه آبیاری و زهکشی مغان، لاینینگ کانال اصلی قبل از دریاچه، تعمیر و نگهداری و بهره برداری سالانه شبکه آبیاری و زهکشی مغان، تعریف و اجرای پروژه ترمیم و مرمت اساسی شبکه آبیاری، اجرای طرح ساماندهی ارس در بازه سلمان کندی به طول ۴ کیلومتر با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از اقدامات در دست اجرای شرکت آب منطقه ای اردبیل در شهرستان پارس آباد خواهد بود.

قهرمانی تاکید کرد: انشالله با اقداماتی که در آتی انجام خواهد شد به برکت انقلاب اسلامی، روز به روز موجب توسعه و پیشرفت منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/ بابک آدیگوزلی