صعود به یخچال

صعود کوهنوردان پارس آباد به قله ۳۵۸۰ متری یخچال در استان همدان و ۳۳۵۰متری بلقیس زنجان

۱۲ نفر از اعضای کوهنوردی آراز و هیئت کوهنوردی پارس آباد  در روز جمعه ۲۶ مهر ۹۸ موفق به فتح قله ۳۵۸۰ متری یخچال همدان و ۳۳۵۰متری بلقیس زنجان شدند.

 

    

به گزارش پایگاه خبری پارس آباد نیوز: ۱۲ نفر از اعضای کوهنوردی آراز و هیئت کوهنوردی پارس آباد  در روز جمعه ۲۶ مهر ۹۸  به سرپرستی سید قربان حسن پور به قله ۳۵۸۰ متری یخچال بام استان همدان صعود کردند.
نفرات شرکت کننده:
۱- خیراله ندایی ،۲- کاظم قاسمی، ۳- جابر زنده دل، ۴- عیسی ببرزاده، ۵-قادر بدخشان، ۶- سیدصیاد زارعی، ۷- شهرام درویشی، ۸- حاج سعید پسته ،۹- عوض دلیر، ۱۰- بشیر توحیدی، ۱۱- تورج سلمانی و۱۲-  سید قربان حسن پور

 گزارش صعود به قله ۳۵۸۰ متری یخچال همدان:

با یک دستگاه مینی بوس به رانندگی سید کریم موسوی ، به قصد صعود به قله یخچال همدان و قله بلقیس زنجان، پارس آباد را ترک نمودیم. اولویت برنامه، شروع صعود از قله یخچال همدان بود. براین اساس مقصد اولیه ما شهر همدان بود. که بعد از  ۱۵ ساعت طی مسیر و عبور از شهرهای مختلف سرانجام ساعت ۶/۳۰ صبح روز جمعه ۲۶ مهر ۹۸ وارد شهر همدان و راهی دره مرادبیگ شدیم. بعد از صرف صبحانه و تعویض لباسها و جمع نمودن کوله ها از میدان دره مرادبیگ سوار نیسان و تا پای کوه رفتیم.قله یخچال از مرتفع ترین قلل همدان می باشد.

در محل شروع برنامه بنده ( سیدقربان حسن پور) که قبلا بلطف همنوردان بعنوان سرپرست برنامه انتخاب شده بودم بعد از یک صحبت کوتاه، آقای خیراله ندایی رو بعنوان قدمدار گروه و آقای کاظم قاسمی رو بعنوان عقب دار و همنورد با معرفت مان آقای تورج سلمانی را نیز عکاس گروه انتخاب کردیم. ساعت ۸/۳۰ سوت شروع برنامه را نواختیم.مسیر اولیه حرکت از میان دره با جویبار با صفا و چشمه های متعدد  بود. در مسیر صعود خانه شهریاری و خانه ایزدی بعنوان جانپناههایی برای کوهنوردان را قبل  از پناهگاه اصلی دیدیم.بعد از مدتی طی مسیر به شیب تقریبا تندی که با میله هایی علامت گذاری شده بود رسیدیم با بدنبال گذاشتن میله ها در ساعت ۱۲/۱۵ به پناهگاه صاحب الزمان در ارتفاع ۳۲۰۰متری رسیدیم.روحیه همنوردان عالی بود برای رفع خستگی و تغذیه نیم ساعتی در پناهگاه نشستیم. واقعا یه پناهگاه با امکانات و تر وتمیزی بود مجهز به کتابخانه و برق و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی خورشیدی بود و پورتهایی برای شارژ موبایل داشت. ساعت ۱۲/۴۵  از پناهگاه بطرف قله حرکت و درست بعد از یک ساعت در ساعت ۱۳/۴۵ به قله  در ارتفاع ۳۵۸۰ رسیدیم.بعد از ۱۵ دقیقه توقف و عکس گرفتن در قله بخاطر حفظ تایم برنامه و رعایت اصول ساعت ۱۴ کوهنوردی فرود بطرف پایین را آغاز کردیم.دوستان با روحیه وهماهنگی هایی که داشتند با پشت سر گذاشتن پناهگاه اصلی و کوره راهها و پاکوبهای متعدددر مسیر برگشت جهت استراحت کوتاه و تغذیه و صرف چای مسیر حرکت را بطرف خانه ایزدی کج کردیم و بعد از استراحت کوتاه دوباره حرکت نمودیم. وقتی به پایین دره رسیدم به پیشنهاد دوستان مسیر ۴ کیلومتری را که صبح با نیسان آمده بودیم پیاده راه افتادیم و از میان کوچه باغها و باغهای داخل دره با شادی و خرمی و حس لذت سرشار به محل توقف مینی بوس در میدان دره مرادبیگ در ساعت ۱۸/۳۰ دقیقه غروب رسیده و اتمام برنامه را اعلام نمودیم تا هر چه سریع تر برای یافتن غذاخوری مناسب برای صرف شام و استخر شنا برای آب تنی و رفع خستگی راهی داخل شهر همدان شویم. می خواهیم خود را برای صعود فردا شنبه ۲۷ مهر ۹۸ به قله بلقیس به شهر تکاب و تخت سلیمان برسانیم. طول رفت و برگشت برنامه مجموعا ۲۱ کیلومتر بود که به لطف خدا و همت و جسارت و توانایی دوستان در عرض ۱۰ ساعت به انجام رسید.

جا دارد از تک تک همنوردان شرکت کننده ذکر شده در بالا که همت والایی در بهتر اجرا شدن برنامه و همکاری دوستانه ای با یکدیگر و سرپرست برنامه داشتند تقدیر و تشکر نمایم و تشکر ویژه دارم از آقای کاظم قاسمی مجری و زحمتکش برنامه و آقای خیراله ندایی رئیس هیئت کوهنوردی کوشای پارس آباد و آقای موسوی راننده با اخلاق و صبور برنامه.

سیدقربان حسن پور ۲۸ مهر ۹۸

گزارش صعود به قله بلقیس زنجان ب ارتفاع ۳۳۵۰:

بعدصعوداز یخچال همدان  ؛تیم ۱۲نفره حرکت به طرف زنجان و ‌رسیدن به روستایی نصرت آباد تازه کند واقع درتخت سلیمان که جناب قاسمی مجری برنامه ازقبل هماهنگ شده بود؛ وشب ساعت ۲به بومه سرای اقایی ولی شمشیری رسیدیم وشب رادرآنجا مستقر شدیم وبا  استراحت کامل صبح ساعت ۷بیدار وتدارکات صبحونه و آماده کردن کوله بار بر دوش عزیزان گروه ساعت ۸صبح  بر نیسان سوار شده وبه طرف پای کوه حرکت کردیم و بعد تقریبا یک ساعت ب پای کوه رسیدیم در آنجا با انتخاب مجری برنامه استاد بزرگوار همیشه دوست داشتی گروه جناب کاظم قاسمی در محل شروع برنامه بنده کوچک شما شهرام درویشی رو بعنوان سرپرست بلقیس انتخاب کردن با شوق خوشحالی یک صبحت کوتاهی تقریبا پنچ دقیقه ی و اعلان برنامه ریزی دقیق :

استاد بزرگوار ورئیس همیشه زحمت کشش آقای ندای ب عنوان قدمدار و اقایی قاسمی ب عنوان عقبدارتیم وبا احترام به روزاربیعین حسینی باشعاریا فاطمه زهرادر ساعت ۹:۳۰دقیقه صبح ۲۷مهرماه  باسوت بنده برنامه رو نواختیم  وحرکت کردیم وبعد نیم ساعت حرکت و کنار بروی یال رسیدن ب چشمه آب ی پنچ دقیقه آب خوردنی حرکت خود ادامه داده وبعد یک ساعت در طول مسیر ده دقیقه استراحت چای خوردن عکس گرفتن ادامه مسیر بعدی باز ی استراحت کوتاهی  وتغزیه وطی کردن مسیردر ارتفاع ۳۳۰۰بچه های گروه دست ب سنگ شدن رسیدن ب قله اصلی بلقیس و چشن شادی و خوشحالی وگرفتن عکس یادگاری؛ گروه ۱۵دقیقه استراحت ساعت ۱۲:۳۰حرکت ب سوی قله فرعی. ساعت ۱۳ به قله فرعی تاریخی رسیدیم و بعدتیم ب لطف خدا وهمت جسارت و توانایی دوستان حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۳۰برپایین کوه رسیدیم و سوار بر مینی بوس شدیم و سوی خانه  روانه شدیم. جا داره از اینجا از مجری. با برنامه ریزی دقیق بی نقص تشکر قدردانی کنم امیدوار همیشه  در مراحل زندگی موفق سربلند پیروز سرافراز باشد.

وتقدیر وتشکر ازراننده صبور وخندان سیدکریم موسوی ورییس هییت کوهنوردی آقای ندایی وتمام دوستان دارم .

به امید فاتح قله های دیگر

سرپرست برنامه؛شهرام درویشی

معرفی دره مرادبیک:

دره مرادبیگ بزرگ‌ترین دره کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده کوه) و دره گنجنامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، در منطقه بسته‌ای قرار دارد و آمد‌و ‌شد در آن بسیار اندک بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است که از طریق دره چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد. آثار یک روستای قدیمی در غرب این دره، در یکی دو کیلومتری روستای دره مرادبیگ به چشم می‌خورد. از آب شدن برف‌ها و آب چشمه‌های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده‌است. از مکان‌های معروف دره مرادبیگ می‌توان به دره گرگ، دره غول، دره حاج احمد(حاجمد)، لیژه، چرچرآب، گوشتخل دره، قلعه سیلوار، قزوله دره، سر دوش، حمام خرابه، محمود دره، قرق، کندو خانه، منبع، پیررحمان و دره بهشت اشاره کرد. روستای دره مرادبیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است.

 

معرفی رشته کوه الوند:

رشته کوه الوند تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌ الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی، یخچال، کمرلرزان، الوند، کلاغ‌لان، دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

معرفی قله یخچال:

قله یخچال‌صاحب یا قله یخچال صاحب‌الزمان یا قله گاوبره یکی از مرتفع ترین قله‌های واقع در کوهستان الوند است که با ارتفاع  ۳۸۵۰ متر در قسمت جنوبی سلسله جبال الوند همدان قرار دارد. تابش خورشید به این قله به صورت مایل است به همین دلیل برف های این قله دیرتر ذوب می‌شود و به آن یخچال نیز اطلاق می‌شود. اولین برف پاییزی این کوه را سفیدپوش می‌کند و حتی در تابستان نیز دارای هوای بسیار سردی است. بیشترین آب ورودی به سد اکباتان همدان از طریق همین قله تأمین می‌شود. راه صعود به این قله، از دره مرادبیگ به چشمه سنگ‌سفید، هزار پیچ و سپس یخچال است. فاصله این قله از شهر همدان ۱۷ کیلومتر است.قله یخچال از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره و از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر و از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و بالاخره از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می گردد و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد. زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله، عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد. بهترین راه صعود، از طریق دره مرادبیک به چشمه سنگ سفید، و در ادامه به هزارپیچ و سپس به یخچال می رسد. این قله از خط الراس تاریک دره نیز قابل دسترسی است.

انتهای پیام./