برگزاری همایش پیشگیری و تشخیص سرطان سینه در پارس آباد

با مشارکت مؤسسه خیریه نیکوکاران راز، دانشگاه علوم پزشکی ،شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد مغان سومین گردهمایی بزرگ پیشگیری و تشخیص سرطان پستان در سالن همایش جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد مغان برگزار شد.

به گزارش پارس آباد نیوز، دکتر حسین قربانی، سوم آذر در همایش سرطان پستان  در سالن همایش جهاد کشاورزی پارس آباد افزود: سلامت زنان به عنوان محور کانون خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با عنایت به شیوع بالای سرطان پستان در جهان بویژه در کشورهای در حال توسعه اهمیت پیشگیری و درمان کاملا ضروری می باشد. سرطان پستان به عنوان شایع ترین نوع سرطان در زنان و شایع ترین عامل مرگ و میر ناشی از این سرطان در بین انواع سرطانهاست.

این بیماری در سنین ۳۰ تا ۵۹ ساله شیوع بیشتری داشته و با توجه به اهمیت موضوع سمینارها و همایش های متعددی سالانه در کشور برگزار می گردد.

طرح غربالگری سرطان پستان در قالب خدمات نوین سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت،خانه های بهداشت و پایگاههای بهداشتی در شهرستان همزمان با سراسر کشور در حال اجرا می باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد اظهار داشت: هدف از اجرای این همایش که با مشارکت موسسه خیریه نیکوکاران راز و دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان پارس آباد برگزار گردید اطلاع رسانی در خصوص ماهیت بیماری،آموزش در خصوص علائم و نشانه های بیماری،راههای پیشگیری از ابتلاء به آن و تشخیص و درمان به موقع بیماری و نهایتاً کاهش آمار مرگ و میر و تبعات سوء اجتماعی و اقتصادی می باشد.

وی، حداقل طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پستان در کشورمان را ۱۰ سال اعلام کرد و افزود: در حال حاضر روش های تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا به سرطان پستان در کشور، از پیشرفت خوبی برخوردار شده است و باعث گردیده طول عمر بیماران افزایش یابد.

 دکتر قربانی به مرکز پیشگیری از سرطان در بیمارستان شهداء پارس آباد به عنوان دومین مرکز در سطح استان با پوشش دادن شمال استان اشاره کرد و گفت:این مرکز فعلا در دو بخش برست(پستان) و بخش ماموگرافی به بهره برداری رسیده و در حال ارائه خدمات به مراجعین بخشهای دولتی و خصوصی می باشد.

وی ادامه داد:این مرکز هفته ای ۲ روز با حضور متخصصین زنان وزایمان ، رادیولوژیست و سایر پرسنل فعال بوده و با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان ممکن به کلیه بیمه شدگان به ارائه خدمات می پردازد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان در پایان گفت:ان شاءالله به امید خداوند در برنامه های آتی با تجهیز و راه اندازی این مرکز به سایر خدمات تشخیصی آندوسکوپی، کولونوسکوپی و سایر بخش های مربوط به تشخیص و درمان انواع سرطان ها و بخش شیمی درمانی تحولات عظیم درمانی در منطقه در جهت تشخیص و درمان به موقع بسیاری از سرطانهای قابل علاج؛ گامی مهم در مسیر توسعه سلامت منطقه بتوانیم برداریم.

مهندس فخرالدین نصیری در سخنانی در سومین همایش پیشگیری از سرطان پستان در شهرستان پارس آباد مغان اظهار داشت: در مورد پیشگیری، بیشترین نقش مربوط به آموزش و فرهنگ سازی است که جامعه هدف آموزش دیده و تقویت آموزش همگانی باعث می شود بانوان آگاهی بیشتری نسبت به سلامتی خود و بروز بیماری ها کسب کنند و فرد آموزش دیده می داند که در صورت بروز علائم سرطان در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنند.در اینجا نقش آموزش موضوع روشنی را در مورد بیماریهای مزمن به خصوص سرطان می رساند که براساس مطالعات،۴۰ تا ۵۰ درصد فاکتورهای خطر توسط مردم قابلیت پیشگیری دارند.

فخرالدین نصیری نقش پرستاران ، ماماها،کارشناسان بهداشتی،پیراپزشکان و بهورزان را ستود و اظهار کرد: بهورزان علاوه بر این که مسوولیت‌های خطیری در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دارند با اطلاع رسانی و آگاه سازی در جامعه می توانند در حوزه بهداشتی تاثیر بسزایی داشته باشند.

حدود ۹۰ درصد مرگ ومیرها ناشی از بیماری های غیر واگیر می باشد که کاهش این بیماریها مستلزم همکاری همگانی و فرهنگ سازی عمومی و همکاری افراد جامعه می باشد.

وی به آمار مرگ و میر بیماری های قلبی و سرطانی اشاره ای کرد و گفت:بیش از ۴۹.۵ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی و ۱۷.۵ درصد مرگ و میرها ناشی از انواع سرطانها می باشد که در زنان سرطان سینه اولین علت مرگ و میر می باشد که با افزایش سن درصد ابتلاء بالاتر می رود و بانوان با مراجعه و تشخیص به موقع هیچ گونه نگرانی از بابت این بیماری نداشته باشند و همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاههای بهداشتی آماده ارائه خدمات رایگان بوده و بر اساس مطالعات انجام یافته اگر سرطان سینه به موقع تشخیص داده شود موفقیت عمل جراحی در آن از ۲۷ درصد به ۹۷ درصد می رسد.

نصیری افزود:در سطح استان این سومین همایش در این خصوص است که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و موسسه خیریه نیکوکاران راز در منطقه شمال استان برگزار می شود که جا دارد تشکر ویژه ای از متولیان این همایش داشته باشیم. با توجه به اثربخشی این گونه سمینارها و همایشها بالغ بر  ۳۵۷۷۷ نفر بعد از برگزاری ۲ همایش فوق در مرکز استان جهت آزمایش مراجعه نمودند که ۱۹۰۱ مورد مشکوک تشخیص داده شد که ۹۷ نفر آن قابل پیگیری بود و چون اکثرشان به موقع تشخیص داده شده بودند مشکل خاصی پیش نیامده و با ادامه درمان روند بهبودی حاصل خواهد شد‌.

مهندس نصیری به دستگاه ماموگرافی در منطقه مغان اشاره کرد و گفت:در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان ۲ دستگاه ماموگرافی پیشرفته موجود است که یکی در مرکز استان و دیگری در بیمارستان شهداء پارس آباد که منطقه مغان را تحت پوشش خود قرار داده و حدود ۴ ماه پیش نصب شده و تاکنون ۱۲۰ نفر را پذیرش کرده است و در هرماه به  ۲۵ الی ۳۰ نفر از معرفی شدگان مراکز خدمات جامع سلامت پذیرش می دهند.ایشان با آرزوی تندرستی و سلامتی برای همه مردم از برگزاری چنین سمینارها و کارگاههای آموزشی استقبال کرده و خواستار برگزاری آن در سایر نقاط استان شدند تا با آموزش همگانی میزان آگاهی جامعه هدف بالا برود.

 

انتهای پیام./