سرپرست وزارت کشاورزی:

دشت مغان محور اقصاد کشور/ قابلیت های پنهان و بررسی نشده در دشت حاصلخیز مغان وجود دارد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از ۴ دشت حاصلخیز و ایده آل کشور است و دشت مغان یکه تاز تولید بذر کلزای زمستانه است این قابلیت و توانایی دشت مغان را نه تنها در داخل کشور بلکه در دنیا بی نظیر و نمونه کرده است. و دولت به صورت تضمینی محصولات گندم و دانه‌های روغنی و چغندر قند را از کشاورزان خریداری می کند.

 

به گزارش پارس آباد نیوز،عباس کشاورز سرپرست وزیر جهاد کشاورزی بعد از ظهر امروزدر جلسه شورای اداری پارس آباد اظهار کرد: دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از ۴ دشت حاصلخیز و ایده آل کشور است و دشت مغان یکه تاز تولید بذر کلزای زمستانه است این قابلیت و توانایی دشت مغان را نه تنها در داخل کشور بلکه در دنیا بی نظیر و نمونه کرده است. و دولت به صورت تضمینی محصولات گندم و دانه‌های روغنی و چغندر قند را از کشاورزان خریداری می کند.

وی گفت: دشت مغان محور اقتصاد کشاورزی است و تا کنون علی‌رغم موفقیت بالای زراعت در این منطقه، قابلیت‌های آن به درستی  بررسی وشناخته نشده است و مطالعات ۵۰ ساله این حقیر در بخش آب و خاک نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این منطقه در تولید انواع محصولات کشاورزی بسیار در سطح بالاست.

وی افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی به خصوص در دشت زرخیز مغان باید با جدیت دنبال شده و از ظرفیت این خطه در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شودو همچنین فضای رونق تولید و کسب و کار در منطقه مغان فراهم بوده و بایستی شرایطی فراهم گردد که محصولات کشاورزی تولید شده در منطقه خام فروشی نشود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یکی از اساسی‌ترین مسائل و مشکلات کشور را اشتغال دانست و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل و مشکلات کشور اشتغال است که با این ظرفیت کشاورزی در منطقه مغان قرار دارد می‌توانیم با مراقبت‌های ویژه و انجام عملیات‌های کشاورزی در این منطقه بسیاری از این مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه مغان می‌تواند به قطب تولید و اشتغال‌زایی کشور تبدیل شود افزود: منطقه مغان ظرفیت‌های بسیار بالا و بسزایی در حوزه کشاورزی دارد و می‌تواند به قطب تولید و اشتغال‌زایی کشور تبدیل شود.

کشاورز افزود: از کشاورزان استان درخواست می‌نماییم بدون پیش بینی تقاضا تولید نکنند و با توجه به قانون عرضه و تقاضا هوشمندانه اقدام به تولید محصولات کشاورزی نمایند.

تولید یک محصول خاص از جمله گوجه فرنگی برنامه ریزی کنید

وی بیان کرد: یک هکتار فضای گلخانه‌ای این قابلیت و توانایی را دارد که ۵۰۰ تن محصول گلخانه ای گوجه فرنگی و غیره تولید کند این یک کارخانه عظیم و توانمند تولیدی در عرصه کشاورزی است این به آن معنا است که یک فضای یک هزار هکتاری  گلخانه‌ای قادر به تولید محصول ۵۰۰ هزار تنی است قطعا اگر بستر صادرات این محصولات به نحو شایسته و مطلوبی فراهم شود می تواند در تولید ثروت و به‌کارگیری جوانان تحصیل کرده و بیکار قدم بسیار موثری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

کشاورز افزود: حمایت از سرمایه گذاران در بخش کشاورزی بخصوص در دشت زرخیز مغان باید با جدیت دنبال شود و از این ظرفیت های سرمایه گذاری در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود قطعا ً در این صورت شاهد رشد و بالندگی بخش کشاورزی و رونق تولید در این استان زرخیر خواهیم بود.

گفتنی است نماینده ویژه رئیس جمهور بعد از اتمام جلسه شورای اداری پارس آباد، ۲۸۰ هکتار از بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در شهرستان پارس آباد را کلنگ زنی و بخشی از فاز این پروژه بزرگ را به مساحت ۱۷ هکتار افتتاح کرد.

انتهای پیام./