زندگینامه مختصر شهید یوسف عبدی

اولین شهید فرهنگی مغانسر پارس آباد

 

یوسف عبدی اولین شهید فرهنگی از شهر مغانسر از توابع شهرستان مرزی پارس آباد مغان بشمار می آید.

نام ونام خانوادگی شهید: یوسف عبدی

نام پدر:ایماش

تاریخ تولد: ۶/۸/۱۳۳۹

شهرستان: پارس آباد-تازه کند

محل شهادت: سرپل ذهاب

تاریخ شهادت: ۷/۲/۱۳۶۱

نحوه شهادت: اصابت خمپاره درحین اقامه نماز

نام گلزار شهید: گلزار بخش تازه کندقدیم

🔹️زندگی نامه شهید

شهید عبدی در سال ۱۳۳۹ در خانواده ی مذهبی در تازه کند (مغانسر امروز) شهرستان مرزی پارس آباد  مغان چشم به جهان گشود..وتحصیلات ابتدایی را در همان روستا و راهنمایی را در شهرستان پارس آباد گذراند و برای ادامه تحصیل وارد هنرستان فنی  اردبیل شد که بعد از اخذ دیپلم به استخدام آموزش و پرورش پارس آباد درآمد در حالی که در خدمت آموزش و پرورش بود. حال وهوای جبهه در دلش هیاهو کرد وخود را برای رفتن آماده نمود.
چند روز قبل شهادتش که در جبهه مشغول به تدریس قرآن و علوم دینی بود ‌‌‌‌‌‌‌یکی از رزمندگان که همیشه در کلاس قرآنش حضور پیدا می کرد نقل می کند، که شهید بزرگوار در کارهایش خیلی دقیق وحساس بود.وبخصوص در کلاس های قرآنی با تمام وجود به تدریس قرآن با تفسیرهای گوناگون وبه صورت شفاف تدریس می کرد.


🔹️شهید عبدی در نماز جمعه ای که آیت اله مدنی در آن ترور و به درجه شهادت نایل آمد از پا مورد اصابت ترکش نارجک منافقین قرار گرفت که سرپایی در تبریز مداوا شد تا کسی از قضیه خبردار نشود.
روحیه انقلابی و شهادت طلبی شهید به اندازه ای بوده که همسرش این موضوع را متوجه می شود و چادرش را نذر امام رضا (ع) می کند تا طوریش نشود اما در خواب می بیند چادرش را سه بار نذر می کند به خودش برمی گردد.
حتی خود شهید یکبار فرش از تعاونی می خرد وبه خانه می آورد. لحظه ای روی آن به خواب می رود بعد بیدار شدن با حس غریبی بیان می کند فرش را پس می دهم چون من شهید می شوم و بار بازپرداخت اقساطش  بر روی همسرم می شود  وی در ادامه می گوید من به همسرم قول دادم خودم پرداخت می کنم اما من که بزودی…

وضع مالیش قبل شهادت خوب بود اما هیچگاه فقرا و یتیمان را بخصوص در شب های عید فراموش نکرد .همیشه پیشقدم بود و قبل از برادرانش برای آنها لباس می خرید بعد برای فرزندان خود…

🔹️ عاشقانه در سال ۶۰ به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت. در تاریخ ۷/۲/۶۱ به فیض شهادت نایل گردید و از خود دو فرزند گران بها به یادگار گذاشت.شهید عبدی قبل از شهادت دو فرزند داشت دختر و پسر و فرزند دومش که پسر بوده یه روز به چهره پسر یکماهه خودش نگاه میکند و به همسرش میگوید من شهید میشم میترسم منو خوب نشناسه

🔹️جملاتی از  وصیت نامه ی شهید عبدی

خداوندا  به ما توفیق ده که فکر ،اندیشه،،روح،ذهن و تمام عمر مان را همواره برای فکر کردن به تو صرف کنم.و از فکرهای غلط و مادی به دور باشیم ،تا نور هدایت تو را ببینم و عاشقانه و با آغوش باز و طهارت روح به سوی تو حرکت نماییم.  اکنون، در خط مقدم این وصیت نامه  را  می نویسم با قلب پاک در انتظار پیوستن به تو هستم و از گناهان گذشته خود توبه می کنم و از تو می خواهم آن ها را ببخشی و مرا به راهت که  راه مستقیم است هدایت کنی پروردگارا اگر لیاقت شهادت داشته باشم نصیبم بفرما.

خبرنگار پارس آباد نیوز: افشین خاک نژاد/ انتهای پیام