مدیر شبکه بهداشت و درمان پارس‌آبادمغان؛

مشارکت ۶۵ هزار نفر در طرح پویش ملی سلامت در پارس آباد مغان

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس‌آباد از مشارکت ۶۵ هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در شهرستان پارس آباد مغان خبر داد

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پارس آبادنیوز، منصور مهمان نواز بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با عنوان پویش ملی سلامت که در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان پارس آباد با ارائه آماری کلی از وضع بهداشتی و درمانی شهرستان، از ادامه ی طرح پویش غربالگری فشار خون و دیابت در این شهرستان اظهار کرد: تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال در شهرستان پارس آباد در طرح پویش ملی سلامت، غربالگری شده اند که از این تعداد ۱ هزار و ۲۰۰ نفر احتمال به فشار خون و دیابت گزارش شده است.

وی گفت: منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد در خصوص اهداف پویش ملی سلامت، افزود: این پویش در ابتدا با هدف آموزش بیشتر و ارتقای سطح سواد سلامت مردم و سپس شناسایی کامل افراد و بیماران دیابتی و با فشار خون بالا و همچنین کنترل بیشتر این دسته از بیماران درحال برگزاری است.

مهمان نواز ادامه داد: پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال همزمان با سراسر کشور در شهرستان پارس آباد تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد.

وی همچنین با اشاره به مقوله درمان خوب، بروز درمان خوب را مستلزم پیشگیری و بهداشت خوب دانست و اهداف و خط مشی عمده شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد را بر اجرای چنین طرح های پویشی عنوان کرد.

مهمان نواز با تشریح اهمیت طرح غربالگری در حقیقت کشف و شناسایی بیماریهای زمینه ای، بی اطلاعی عمده جمعیت حدود ۱۱۶ هزار نفری پارس آباد از فشار خون را از مشکلات اصلی بروز بیماریهای قلبی و مغزی دانسته و گفت: بیماری فشار خون بعنوان قاتل خاموش یک خطر جدی برای اهالی منطقه است و متاسفانه در طی پویش اخیر از هر ۳ نفر مبتلا به فشار خون، یک نفر اظهار بی اطلاع کرده ودر بخش تست و غربالگری دیابتی ، ۵۰ درصد جامعه آماری این بیماری، از ابتلای آن بی خبر هستند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد اضافه کرد: از افراد بالای ۱۸ سال که تاکنون در این پویش شرکت نکرده اند درخواست می‌کنیم تا ۲۰ دی ماه به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان پارس آباد مراجعه نمایند.

وی عنوان کرد: همشهریان عزیز می‌توانند هر گونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها گزارش نمایند.

انتهای پیام./