منتخبان مردم استان پیگیری منطقه آزاد تجاری مغان باشند

امام جمعه اردبیل گفت:در مجلس آینده باید هفت نماینده استان لحظات مسئولیت خود را قدر دانسته و سعی‌شان بر این باشد تا از طریق سایر نمایندگان پیگیر تصویب منطقه آزاد مغان باشند.

به گزارش پارس‌آبادنیوز، آیت‌الله سید حسن عاملی پیش از ظهر در ششمین جشنواره کوچ عشایر در روح‌کندی بیله‌سوار اظهار کرد: تاریخ گواه توانمندی جامعه عشایری و سلحشوری آنها در صحنه‌ها و میدان‌های مختلف است که این حکایت از اعتقادات و باورهای عمیق دینی آنها است که هیچ وقت اسلام و مبانی ارزشی را فراموش نکرده و یا کنار نگذاشتند.

وی ضرورت توجه به ارتقای توانمندی تولیدات و معیشت شایسته جامعه عشایری را با تامین نیازمندی‌های واقعی آنها در زمان کوچ و اسکان در مناطق ییلاقی و قشلاقی یادآور شد و افزود: همواره از سادگی و خلوص جامعه عشایری لذت برده و بر این باورم که این سادگی و صفا و صمیمیت جامعه عشایری را نمی‌توان در هیچ جا مشاهده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: عشایر غیرتمند همواره حافظ کیان انقلاب اسلامی بوده و همراهی خود را به اثبات رساندند.

عاملی افزود: منطقه مغان دارای استعدادهای بی‌نظیری است که این توانمندی‌ها به ویژه در حوزه عشایر شاهسون بیش از هر زمان دیگر قابل مشاهده و لمس است و ضرورت دارد با تامین زیرساخت‌ها بهترین تولیدات جامعه عشایری راهی بازار مصرف شده تا همه از دسترنج این جامعه توانمند بهره بگیرند.

وی خطاب به منتخبان مردم در مجلس دهم گفت: باید در برآورده کردن انتظارات مردم شمال استان در تصویب منطقه آزاد تجاری و همچنین تکمیل پروژه‌های اساسی و زیربنایی همچون راه‌آهن و اتصال آن به شمال استان تلاش کرد چرا که حق مردم این منطقه است تا از این امکانات مناسب بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ادامه داد: در مجلس آینده باید هفت نماینده استان لحظات مسئولیت خود را قدر دانسته و سعی‌شان بر این باشد تا از روزها و ایام مسئولیت در پیگیری مطالبات مردمی استفاده کنند که قطعا بنده نیز از طریق سایر نمایندگان پیگیر تصویب منطقه آزاد شمال استان هستم که می‌تواند پیام‌آور تحول و تحرک در مغان باشد.

عاملی به تولیدات انبوه کشاورزان و زارعان منطقه به ویژه فصل برداشت گندم اشاره کرد و گفت: مسئولان استانی و کارگزاران دولتی باید تمهید خرید به موقع محصولات و پرداخت بهای آن را برای کشاورزان فراهم کنند تا زمینه رضایتمندی بیشتر آنها فراهم آید.

در ادامه این مراسم استاندار اردبیل نیز گفت: جامعه عشایری با برجستگی‌ها و ویژگی‌های خاص خود در تامین امنیت، رشد و بالندگی اقتصادی، جلوه‌هایی از توان بالا در عرصه توانمندی‌های مختلف اجتماعی، بومی و وحدت و همگرایی قومی و قبیله‌ای از بسترها و زمینه‌های مطلوب و مناسبی است تا بتوانند با غیرت و اهمیت خود زمینه حرکت روبه جلو وتحول ‌آفرین را فراهم کنند.

مجید خدابخش خطاب به مسئولان و بزرگان جامعه عشایری بیان کرد: ایل شاهسون که از نظر جایگاه سومین ایل بزرگ کشور است در طول تاریخ و همواره در همه حوزه‌ها حتی دفاع از کیان این کشور و حیثیت ملت به عنوان پیشگام حرکت کرده و توانسته است با تقدیم صدها شهید و ایثارگر وفاداری‌شان را به انقلاب و آرمان‌های آن نشان دهند.

استاندار اردبیل گفت: جامعه عشایری در تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های تولید بومی خود در خط مقدم لبیک‌گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری هستند.

وی منطقه مغان را مستعد برای توسعه کشاورزی و محصولات تبدیلی و تکمیلی توصیف کرد و افزود: با تشکیل جلساتی با منتخبان مردم در مجلس دهم تلاشمان بر این است تا بتوانیم در مجلس آینده به سرعت زمینه تصویب منطقه آزاد استان اردبیل را فراهم کنیم که با تصویب منطقه آزاد شمال استان می‌تواند در کنار بهره‌مندی سایر مناطق در مسیر تحول و تحرک اقتصادی واقعی قرار گیرد.

خدابخش با بیان اینکه در دولت یازدهم به شمال استان به ویژه در بخش تامین زیرساخت‌های تحول کشاورزی توجهی جدی شده است گفت: تبدیل اراضی دیم به آبی در هزاران هکتار از پایاب سد خداآفرین و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به همراه راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی از این اقداماتی است که امیدواریم با همکاری جوامع روستایی و عشایری استان در یک زنجیره مناسب تکمیل و راه‌اندازی شود.

استاندار اردبیل ضرورت جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را به این منطقه یادآور شد و ادامه داد: انتظار می‌رود از تمام توانمندی‌های جامعه عشایری در این مسیر بیشتر استفاده شده و امکان بالندگی آنها در حوزه‌های مختلف فراهم آید.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره عشایری به صورت ملی در شهرستان بیله‌سوار بیان کرد: کوچ عشایر و زیبایی‌های آن نماد و جلوه‌ای خاص برای توسعه گردشگری و اکوکمپ‌‌ها است که قطعا بیشتر از این می‌توان در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های واقعی را انجام داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/