با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای اردبیل معرفی شد

با حضور مسئولان وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، «اصغر سلیمان زاده» به عنوان مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای استان اردبیل به مدت دو سال منصوب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس آباد نیوز،به نقل از خبرنگار مهر،مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای استان اردبیل ظهر شنبه در جلسه تکریم و معارفه مدیران عامل آب منطقه‌ای استان به اجرای مهندسی ارزش برای تمامی طرح‌های مطالعاتی آب منطقه‌ای اشاره کرد.

داوود نجفیان پیاده‌سازی نگاه جامع و یکپارچه در منابع آبی را از جمله اقدامات دانست و افزود: در شمال استان اردبیل طرح‌های بازنگری متعددی انجام شده و از جمله در سدخداآفرین مجوز ۱۷۶ میلیون یورو از محل بانک توسعه اسلامی صادر شد.

وی با اشاره به فعالیت تمامی جبهه‌های این پروژه و اتمام ۳۰ کیلومتر از آن افزود: در دهه فجر امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از پروژه می‌تواند به بهره‌برداری برسد.

وی با تأکید به اینکه آخرین قسمت پروژه با ۱۸ کیلومتر در شرف انتخاب پیمانکار است، تأکید کرد: اوایل سال ۹۷ این پروژه به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای استان به تأمین ۳۴۰ مگاوات برق صنایع تبدیلی، کارخانه‌ها و سکونتگاه‌های اطراف این طرح اشاره کرد و افزود: در سد عمارت نیز که سال ۹۲ موفق به اخذ ردیف ملی شد توانستیم به پیشرفت ۵۲ درصدی دست یابیم.

نجفیان با اشاره به آبگیری این سد در سال آینده، ادامه داد: سد تازه کند نیز با ۴۴ درصد پیشرفت همراه است و می‌تواند آب شرب گرمی را تأمین کند.

وی با اشاره به مطالعه و سد در محدوده بالهارود افزود: سد بالهارود در دست بررسی است اما سد سینه سر در شرف تصویب اعتبار و آغاز عملیات اجرایی است.

مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای استان به انجام سد احمد بیگلو برای آبیاری ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: با اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام مشگین شهر نیاز شرب و صنعت این منطقه تأمین می‌شود و در عین حال سد و شبکه مشگین شهر با پیشرفت ۶۵ درصدی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نجفیان با اشاره به آخرین وضعیت دو پروژه سدسازی سفر رئیس‌جمهور اضافه کرد: سد گیوی امسال با ۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری شده و اگر تملک اراضی مخزن به اتمام برسد امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه سد بفراجرد نیز با کمک پیمانکاران رو به اتمام است و می‌تواند به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: برای تأمین آب شرب اردبیل مطالعات جامعی انجام شده و نیازهای سال‌های آتی مشخص شده است.

مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای استان افزود: برای بهبود کیفیت آب شرب اردبیل که در سال‌های اخیر مطلوب نبود برج آبگیر اجرا می‌شود که ۶۰ درصد پیشرفت دارد و همچنین اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه به روش BOT در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته نجفیان در خلخال با هزینه کرد ۴۲۰ میلیارد ریال احداث تصفیه‌خانه آغاز شده و با تکمیل در مدت دو سال کمبودهای آبی این منطقه جبران می‌شود.

وی به انجام مطالعات مناسب شرب در شهرستان مشگین شهر اشاره کرد و گفت: در حوزه بهره‌برداری نیز دو هزار هکتار در شمال استان امسال به شیوه میکرو آبیاری می‌شود و اجرای آن در دشت اردبیل در دست پیگیری است.

مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای استان با تأکید به اینکه در راستای مواجه با خشک‌سالی اقداماتی صورت گرفته و از خسارت چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد  ریالی جلوگیری شده است، افزود: ۷۰ درصد از طرح احیا و تعادل بخشی استان نیز بر اساس ارزیابی‌ها پیشرفت داشته است.

به گفته نجفیان در چهار برنامه پنج‌ساله می‌توان دشت اردبیل را به حالت عادی بازگرداند و مشکلات آبی آن را رفع کرد.

انتهای پیام/